Układ dolotowy Eventuri Carbon do BMW M6 F06/F12/F13
Układ dolotowy Eventuri Carbon do BMW M6 F06/F12/F13
Sportowy układ dolotowy Eventuri wykonany w całości z najwyższej jakości karbonu.
Układ zapewnia poprawę osiągów, szybszą reakcję na gaz i charakterystyczne brzmienie.
Filtracja i budowa
W przeciwieństwie do wielu producentów układów dolotowych wykorzystujących standardowe filtry, dzięki szeroko zakrojonym pracom badawczo-rozwojowym i inwestycjom, opracowaliśmy wyjątkową konstrukcję filtra zapewniającą optymalne parametry użytkowe dzięki opatentowanej konfiguracji odwróconej. Materiał filtracyjny jest wykonany z siatki włókninowej poddanej próbom według ISO 5011 oraz spełnia wymagania stawiane fabrycznie montowanym filtrom. Siatka składa się z dwóch warstw i jest całkowicie sucha, co oznacza, że nie występuje ryzyko uszkodzenia przepływomierza powietrza na skutek zanieczyszczenia olejem. Filtry obejmują dwa stożki, kierujące przepływem powietrza zgodnie z poniższym opisem:
- Stożek wewnętrzny – ułatwia kierowanie doprowadzanego powietrza przez filtr oraz zapewnia równomierny profil prędkości przepływu powietrza na całej długości materiału filtracyjnego. Stożek zapewnia sprawny przepływ powietrza przez filtr, bez zaburzeń.
- Stożek wewnętrzny – wytwarzany maszynowo o wyjątkowym profilu i optymalnym kształcie ułatwiającym przepływ powietrza do środka, w kierunku do dołu stożka i płynny przepływ do położonych dalej rur dolotowych. Stożek tworzy kontrolowany obszar zaburzeń przepływu wokół końcówki wylotowej, zapewniając zbieżny przepływ powietrza z dużą prędkością oraz profil przepływu powietrza w przewodach prowadzących do silnika o wysokiej prędkości
Przepływ powietrza
Przepływ powietrza przez filtr oraz wylot powietrza z układu dolotowego do rury łączącej z silnikiem jest płynny oraz przebiega z wysoką prędkością. W praktyce oznacza to, że silnik ma możliwość bardzo skutecznego pobierania powietrza, co przekłada się na szybszą reakcję na otwarcie przepustnicy, jak również wzrost mocy i momentu obrotowego silnika. W przypadku silników z turbosprężarką, ze względu na mniejsze opory przepływu powietrza, możliwe jest wcześniejsze osiągnięcie doładowania szczytowego. Próby wykazały, że nasze układy dolotowe w znacznym stopniu ograniczają cykl pracy przepustnicy spalin w stosunku do fabrycznie montowanych układów.
Poniższe schematy przedstawiają symulacje CFD (obliczeniowa mechanika płynów) przebiegów linii prądu oraz rozkładu prędkości dla układu z nowym i oryginalnym filtrem.
Poprawa parametrów
Próby układów dolotowych Eventuri z oryginalnymi oraz nowymi filtrami na hamowni wykazały wzrost mocy i momentu obrotowego silnika. Pozwoliło to zweryfikować nasze modele teoretyczne oraz udowodnić, że nowe, usprawnione filtry w istotny sposób wpływają na przepływ powietrza przez układ dolotowy. Wzrost mocy w stosunku do oryginalnych filtrów zależy od pojazdu. Poniżej podano wyniki dotychczas wykonanych pomiarów. Wykresy te przedstawiają porównanie układu dolotowego Eventuri z oryginalnym oraz nowym filtrem. Nie porównywano wyników dla fabrycznych układów dolotowych, w stosunku do których poprawa parametrów będzie jeszcze większa.